Психологічний вісник. Завдання і функції психолога в дитячому садку.
Завдання і функції психолога в дитячому садку.
Можна сказати, що до психологів всі вже звикли. Ці фахівці допомагають вирішувати особистісні проблеми, проводять психологічне тестування, тренінги, навчальні ефективно спілкуватися і вирішувати конфлікти, складають психологічні портрети і характеристики і багато чого іншого. Але все це стосується, в першу чергу, дорослих людей.
А чим же займаються дитячі психологи? У яких ситуаціях батькам може бути корисна, а в яких просто необхідна консультація цього фахівця?
Основні функції психолога в дитячому дошкільному закладі пов’язані з охороною фізичного і психічного здоров’я дітей, зі створенням умов, які сприяють їх емоційному благополуччю і забезпечують вільне і ефективний розвиток здібностей кожної дитини. Реалізація цих функцій потребує виконання низки пов’язаних один з одним видів робіт як безпосередньо з дітьми, так і з їх батьками і персоналом дитячого садка.
Основна функція психолога в дитячому садку: супровід психічного розвитку дітей, відстеження дітей з проблемами у розвитку та своєчасна рання допомога дітям і батькам.
Основні напрямки роботи:
- Психодіагностика
- Консультування
- Розвиваюча робота
- Просвітницька робота
- Методична робота
Завдання психолога в дитячому садку можна умовно поділити на дві групи.
По-перше, він повинен брати участь у виховному процесі в цілому, працювати в напрямку його «психологізації». Велике значення тут відводиться психологічному освіті персоналу дитячого саду і батьків: передачу їм знань про психологію дітей, про їх вікових особливостях, оптимальних шляхах організації спілкування дорослого з дітьми і спілкування дітей різного віку між собою, принципи організації дитячих груп і т.п. (Тобто консультування, просвітницька робота, методична робота).
Друга група завдань значно складніше і різноманітніше, вона пов’язана з індивідуальною роботою з дітьми та повинна сприяти врахуванню їх індивідуально-психологічних особливостей у виховному процесі. За допомогою спостереження і відповідних діагностичних методик психолог повинен в процесі тривалого вивчення кожної групи дитячого садка визначити особливості взаємин вихователя з дітьми та дітей між собою, а також оцінити індивідуально-психологічні якості окремих дітей і рівні їх розумового розвитку. Результатом такої роботи повинні стати рекомендації для вихователів та батьків, в тому числі і по диференціації навчання і виховання, а в окремих випадках – розробки прийомів корекційної роботи з дітьми.
Слід, однак, мати на увазі, що психолог не може і не повинен виконувати функції, що відносяться до компетенції медицини та спеціальної педагогіки. Він лише рекомендує при необхідності звернутися до відповідного фахівця – педіатра, дитячого психоневролога, дефектологів, логопедів – або ж сам залучає їх для консультації.
До цієї – другий – групі завдань відноситься також така важлива функція психолога, як визначення готовності дитини до школи і проведення відповідної корекційної роботи.
(Включає в себе психодіагностичну роботу, консультаційну, розвиваючу).
За всіх обставин найважливіше забезпечити емоційне благополуччя і максимально можливий загальний розвиток дитини.